woensdag 28 november 2007

als je vrienden hebt, heb je vrienden

Afgezien van wat diplomatieke en politieke soap taferelen is het hier in Georgie weer precies zoals normaal, zelfs voor 7 november was het ook enigzins een ‘Bold and the Beautiful’ op politiek niveau in Georgie. Mijn gewone leven gaat gewoon door en trots kan ik zelfs vermelden dat mijn eigen media-campagne van start is gegaan een week geleden. Hoewel de timing enigzins ongelukkig is gezien de presidentsverkiezingen moet de campagne toch doorgaan: anders krijgen we onze subsidie van de OVSE niet… De campagne heet ECO-LOGIC en is bedoelt om 14 tot en met 30 jarigen bewust te maken van het millieu en ze een sustaineble lifestyle aan te meten. In Nederland is iedereen wel een beetje “energie-zuinig, afval in de afvalbak en geen plastic tasjes bij de supermakt’ maar in Georgie is dit alles een nieuwe verfrissende kijk op het leven. Geen geitenwollensokken gevoel hier als je het over het millieu hebt. Ze zijn allemaal ontzettend enthousiast en willen graag iets doen, hoe is alleen de vraag. En daar kunnen David, mijn collega, en ik bij helpen. David geeft door heel Georgie heen seminars over het onderwerp en ik organiseer zogenaamde Green cafés voor jongeren samen met universitair docenten/hoogleraren en vertegenwoordigers van NGO’s. Verder hebben we ontzettend mooi promotie-materiaal. Het logo heb ik samen met twee designers ontworpen en we hebben t-shirts, stickers, flyers en postcards laten drukken die ongelooflijk populair aan het worden zijn. Verder komen er in de grote supermarkt keten Populi onze canvas tassen, zogenaamde Green Bags. Ze zijn hier namelijk iets te gek op plastic yasjes. Ook hebben we een televisie-spot, mogen we bij een tv-show aanwezig zijn en hebben we twee radio-programma’s over onze campagne.

Met name alle media-aandacht voor onze campagne is erg fijn. We hebben bij alle green cafes en seminars tot nu toe een à twee televisie crews gehad en meerdere schrijvende pers. Als afsluiting van de campagne hebben we een GREEN Party. Een feest in de trand van ‘dance for life’ maar dan dus in het eco-logische sfeertje. Iets waar ik helemaal alleen verantwoordelijk voor ben en in principe de vrije hand in heb. Het is ontzettend leuk om te organiseren, de club heb ik geregeld voor een vriendenprijs en ook de DJ’s die ik wil hebben willen het bijna voor niets doen. Dat is het leuke van Georgie: als je vrienden hebt, heb je vrienden. Helaas werkt het af en toe dus de corruptie in de hand, maar op deze kleine schaal is het meer echt een vriendendienst dan corruptie. Het feest zal georganiseerd worden in Switch, een bekende club in Tbilisi. Het zal compleet in het teken van de campagne staan: een eigen tune, ‘I am Green’ batches, Green dresscode, een Green wish-board waar men met een blacklight stift zijn eigen ‘green wishes’ op kan schrijven, al het personeel in onze campagne-kleding, groene lichten, onze reclame op de plasma schermen en een eigen ‘green cocktail’.

Maar naast mijn werk moet er natuurlijk ook een sociaal leven onderhouden worden, iets wat in Georgie erg makkelijk is. Afgelopen weekend voor het eerst hier gaan schaatsen: geweldig! Hoewel er alleen maar kleine kinderen op de ijsbaan zijn: het was genieten, ik wil mijn nederlandse nooren hier hebben! Wat trouwens ook erg grappig was: onze amerikaanse vriendinnetjes die meer op het ijs lagen dan op hun schaatsen stonden. Zondag waren we uitgenodigd bij de orthodoxe doop van Anna Tamar, het kindje van Tabitha (NL) en Gio (GEO). Het was erg bijzonder om er bij te zijn, wel een beetje jammer dat de moeder niet goed ingelicht werd over wat er precies ging gebeuren. Daarna naar hun supra geweest met al hun vrienden en familie, wat ontzettend gezellig was. Vanavond ga ik eten met Maartje in Cumberto, waar een vriend van Natasha om acht uur moet draaien, dus zie ik de Georgische ‘clan’ ook weer direct en daarna naar de verjaardag van Poolse Tola. Gelukkig ben ik morgenochtend vrij, ik kan wel een beetje bijslaap gebruiken :).

2 opmerkingen:

Lotte zei

Goed bezig, Inge! Wil je er ooit nog wel weg?!?

Anoniem zei

Inge,
Khari krish hier in Holland, dus mij leek het veel leuker om nog even met Georgie bezig te zijn. Leuk om al jullie blogs te lezen. Keep up the good work girls!