vrijdag 8 augustus 2008

Oorlog?

Ben je koud drie weekjes terug, dreigt oorlog in het land waar je 10 maanden hebt gezeten.
In Georgie zijn twee separistische gebieden, Abchazie en Zuid-Ossetie. Met beide gebieden is in de jaren negentig een oorlog geweest en nu staan ze onder Internationaal toezicht. Je zou het kunnen vergelijken met Kosovo (al vind ik zelf de vergelijking enigzins krom). Af en toe vinden er tussen de 2 gebieden en Georgie wat schermutselingen plaats. In alle gevallen bemoeit Moskou zich er mee, de inwoners van de twee gebieden hebben ook de Russische nationaliteit voor hun inwoners aangeboden gekregen. Georgie ziet de acties van Rusland als poging om Georgie te destabiliseren, Rusland meent alleen peace-keeper te zijn.

Maar om terug te komen bij de reden van deze blog: er is een vuurconflict gaande met Zuid-Ossetie op het moment (2 uur rijden van Tbilisi, de hoofdstad) en alle reservisten zijn opgeroepen of staan paraat. Een vriend van mij moet over een uur klaar staan en de broer van mijn beste vriend kan elk moment opgeroepen worden. Hoewel er altijd wel iets gaande is in de gebieden, lijkt iedereen dit erg serieus te nemen. Normaal als je aan vrienden vraagt over de conflicten, wuiven ze het weg, maar nu lijkt iedereen bang.

Volgens ooggetuigen is de hoofdstad van Zuid-Ossetie - Tschinvali - compleet weggevaagd door de Georgiers en is de hoofdstad voor 70% onder Georgisch toezicht. Dit accepteren de Russen niet en gepantserde voertuigen zijn op weg vannuit het Russische Noord-Ossetie naar de grens. Verder blijken er bommen op gebieden van Georgie te zijn gevallen (voor kenners: Gori), waarbij geen doden zijn gevallen, voor zover bekend, maar wel gewonden.

Mijn vrienden in Tbilisi zien hoe vrienden en familie naar het front moeten en halen familie-leden uit gebieden die met Zuid-Ossetie grenzen. Het is dus behoorlijk heftig en ik voel me compleet machteloos vannuit Nederland.

Vanavond komt waarschijnlijk een Nederlandse vriend van mij - Billy - op Radio1, hij verblijft momenteel in Tbilisi voor een 3 maanden stage. Zodra ik het tijdstip weet, zal ik het posten.

Geen opmerkingen: